169 år efter lanseringen, moderniserar pianotillverkaren Steinway & Sons sitt premium butikskoncept med ett dedikerat offshore utvecklingsteam

169 år efter lanseringen, moderniserar pianotillverkaren Steinway & Sons sitt premium butikskoncept med ett dedikerat offshore utvecklingsteam

E-handel

Utmaningen

Arvsvarumärket anpassar sig till den nya tekniken

Steinway & Sons är kända för att tillverka pianon som är älskade av professionella musiker runt om i hela världen. Detta ikoniska varumärke har alltid varit nummer ett, men när konsumenternas beteende förändras och tekniken utvecklas, måste även de mest omtyckta varumärkena anpassa sig för att behålla sin konkurrenskraft.

Detta fick Steinway & Sons att kontakta WeAssemble. Steinway & Sons höll på att förändra hur de sålde till sina kunder, med nya lanseringar vid horisonten med allt från konsumentinriktade appar till lyxiga e-handelsmöjligheter. Eftersom de inte hade ett utvecklingsteam, sökte Steinway efter ett utvecklingsteam på distans för att bygga sina teknikbaserade produkter. Detta innebar rekrytering av flera komplexa roller, något som skulle ta mycket tid och pengar i anspråk om det hade gjorts på ett konventionellt sätt.

Det 169-åriga varumärket behövde ett modernt tillvägagångssätt för att rekrytera ett kostnadseffektivt team som kunde arbeta med hela deras teknikstack.

Steinway & Sons
Plats: London, England
Bransch: Premium e-handel
Varaktighet: 1 år
Teamets storlek: 25 experter
Teknologi: MERN

Resultatet

Ett team för att inrätta e-handel

Efter att ha träffat Craig Terry, Steinway & Sons VD, satte vi oss ner för att diskutera deras kravställningar. Det blev uppenbart att Steinway & Sons behövde en modern lösning som skulle utmana deras nuvarande tillvägagångssätt samt hjälpa dem att sticka ut ur mängden konkurrensmässigt.

Efter att ha tagit oss tid att förstå Steinway & Sons unika utmaningar startade vi WeAssembles 7-stegsprocess för rekrytering, där vi endast anställer de bästa utvecklarna i Indien.

Rekrytering

Hela projektteamet!

När vi satte samman Steinway & Sons offshore team var det viktigt att varje nyrekrytering inte bara hade talang. De skulle också vara rustade för att hantera de unika utmaningar som krävs för att arbeta med ett historiskt och traditionellt företag.

Baserat på dessa krav rekryterade vi talangfulla och dedikerade utvecklare med expertis inom en rad olika teknologier i Indien. Vårt interna rekryteringsteam utnyttjade vår omfattande pool av befintliga resurser och letade igenom rekryteringssajter för att hitta 25 otroliga chefer och ingenjörer som var väl lämpade att arbeta som en del av Steinway & Sons unika och flexibla team. Rollerna vi rekryterade inkluderade produktchefer, projektledare, frontend-utvecklare, backend-utvecklare, manuella QA-ingenjörer, testautomationsingenjörer och DevOps-specialister.

Uppstart

Ett särskilt utvecklingscenter för offshore-utveckling

Steinways nya team krävde ett nytt utrymme att arbeta från, så vi hyrde lokaler i Mumbai och skapade ett utvecklingscenter där. Innan ingenjörerna flyttade in såg vi till att utrymmet var helt märkt med Steinways logotyp och utrustad med toppmodern teknik. Att ge sitt nya team en välkänd och bekväm arbetsplats hjälpte deras specialister att känna sig som en del av Steinway-familjen. Mumbai är ett nav för innovation inom teknik och med det nya kontoret säkerställde vi att Steinways utvecklare levde och andades innovation.

Samarbete

WeAssembles projektledare och Steinways ledningsgrupp

WeAssemble guidade både kunden och deras nya utvecklingsteam genom onboarding- processen, hanterade löner, organiserade utbildningar och stödde personalens acklimatisering till Steinways sätt att arbeta.

Kommunikation är nyckeln till att ligga i framkant och se till att projektet löper på som planerat. I Indien hade produkt -och projektledarna regelbunden kommunikation med Steinway-teamet för att leverera projektuppdateringar och ta emot feedback. I England fick en intern projektledare i uppdrag att leda utvecklingsteamet, som också arbetade nära marknadsteamet för att informera om projektprioriteringar.

Eftersom Steinway var imponerade av utvecklingsteamets prestation, integrerade de teamet med företagets detaljhandel, finans och försäljningsteam. På så sätt kunde de tillsammans leverera produkter av högsta kvalitet.

01
Framgångsfaktorer
Vi byggde ett team av specialister utan dröjsmål pga rekryteringsbrist
02
Vi lyckades onboarda ett utvecklingsteam med förmågan att anpassa sig till ett företag med unika utmaningar
03
Vi erbjöd en modern lösning och tillsatte rätt personer och inte bara rätt talanger

Resultatet

Företagsomvandling med effektiv laguppbyggnad

Det dedikerade utvecklingsteamet i Indien ansvarar dagligen för att underhålla Steinway.co.uks webbplats och server, vilket inkluderar skapandet av nya verktyg och komponenter på ad-hoc-basis.

Steinway & Sons brittiska hemsida generar dagligen tusentals pund i intäkter genom kunderbjudanden som hanteras av utvecklingsteamet på distans

Tack vare utvecklingsteamet, kan Steinway & Sons åter profilera sig som ett kraftfullt och modernt varumärke under 2000-talet. Steinway grundades för 169 år sedan och har inspirerat musiker i många generationer och kommer med hjälp av sitt framtidsfokuserade utvecklingsteam fortsätta lansera toppmoderna appar och teknologier.

Låt oss arbeta tillsammans

för att sätta ihop ett högkvalitativt offshore-utvecklingsteam med låg risk.