Python vs. Java: Vilket är bäst?

Python vs. Java: Vilket är bäst?

Vad används Python till?

Java är för närvarande ett av de mest kända programmeringsspråken, och det kan användas för att utveckla Android-applikationer, skrivbordsprogram, webbaserade spel och mycket mer. Java skiljer sig från Python eftersom Python inte behöver en IDE för att köra Python-kod efter att ha skrivit Python-kod i en textredigerare eller IDE. Men Python Vs. Java: Vilket är bäst?

Följande är också viktiga funktioner i Python jämfört med Java:

– Python har en koncis, läsbar syntax. Python är ett objektorienterat programmeringsspråk, det stöder procedur- och funktionsprogrammering, men Python uppmuntrar också programutvecklare att använda andra paradigm efter behov.

– Python-språket har strikta syntaxregler, så det är lätt att förstå vad du kodar utan många misstag. Medan det är skrivet som andra C-stilsspråk (som C++ och Java), gör indraget, avsaknaden av krullparenteser och många Python-språkfunktioner Python-koden mer läsbar.

– Python är snabbare än Java.

– Python har ett bättre objektsystem än C++ och gör det möjligt för programutvecklare att göra OOP mycket enkelt och naturligt. Det kombinerar också inbyggt stöd för funktionell programmering med Pythons dynamiska typning och bindning.

– Python har robusta introspektionsfunktioner, vilket gör att du kan göra många meta-nivåsaker med språket självt. Dessa inkluderar att skriva dina introspektiva verktyg, som kan användas för olika saker som automatisk generering av kod eller till och med kodoptimering (genom att använda typinferens). Python kan också göra det enkelt för en annan programutvecklare att förstå befintlig kod eftersom den är lättare att läsa än andra språk (till exempel C++).

Vad används Java till?

Java är ett objektorienterat programmeringsspråk som först gjordes 1995 av James Gosling, känt som Javas fader. Ett av de viktiga allmänna programmeringsspråken som används för att skapa Android-appar för smartphones och stationära datorer.

– Java har en strikt specifikation, så buggar är mindre benägna att uppstå eftersom eventuella problem kommer att upptäckas tidigt under testfaserna. Med Python måste du lita på att utvecklaren har gjort sitt jobb korrekt.

– Java kräver mindre tid för att skriva kod än Python gör, men det tar längre tid för programmet att köras eftersom dess källkod måste kompileras till maskinspråk innan den körs av en central processingenhet (CPU). Det gör det mer effektivt att köra stora program eller flera program samtidigt.

– Java har en stor och engagerad gemenskap där du enkelt kan hitta svar på de vanligaste programmeringsproblemen. Pythons gemenskap är mindre, men den är ändå omfattande inom många områden, som dataanalys och maskininlärning.

– Fördelarna med öppen källkod-programvara gäller båda språken; de är gratis att använda, och deras källkod är tillgänglig för visning online, vilket gör det möjligt för programmerare att lära sig av varandra.

– Java har funnits längre än Python, så det är mer moget och väl testat i verkliga tillämpningar (även om skillnaderna mellan versioner är argumenterbart större med Java). Dessutom, på grund av sin ålder, kan många resurser användas när du lär dig att programmera i Java jämfört med Python, som bara funnits sedan 1991.

– Python har ett interaktivt läge för att testa kodsnuttar, medan Java inte har det snabbt.

– Det finns många sätt att köra Python-kod, men bara ett sätt att köra Java (och det är att kompilera den först). Det är lättare för någon ny inom programmering eftersom de inte behöver oroa sig för hur programmet utförs; de behöver bara skriva själva koden.

Python vs. Java programmeringsspråk

– Python är ett objektorienterat programmeringsspråk skapat av Guido van Rossum. Python stöder procedur- och funktionsprogrammering, men uppmuntrar också programmerare att använda andra paradigm som behövs.

– Skillnaden mellan de två är att Java är ett kompilerat språk medan Python är ett tolkat, specifikt dynamiskt typat språk. Det betyder att du inte bara kan öppna en textfil och köra någon Java-kommando; det måste först kompileras till bytekod som sedan kan köras. Även om detta kan verka som mycket extra arbete går det igenom stegen som behövs för att göra programmet snabbare när det har slutförts (bytekoden kan snabbt köras med en tolk). Men på grund av denna design är Java vanligtvis mer pålitlig när man konstruerar stora/komplexa program.

– Till exempel kan du i ett Python-program ändra en del av den tidigare skrivna koden och köra igenom hela ditt program utan att behöva kompilera om allt. Å andra sidan, med Java-koder, när det har kompilerats från källkod till bytekod, kan det inte ändras eller uppdateras, vilket gör det mindre flexibelt jämfört med Python. Självklart kommer denna flexibilitet med en kostnad eftersom istället för att kompilera en liten del av det övergripande programmet, bara kompilera all tillgänglig information innan du kör en specifik funktion.

– John Butterworth hävdar dock att medan de flesta använder en IDE (Integrated Development Environment) för de flesta program är Python utformat för att användas genom en kommandorad. Detta gör det svårare för programmerare som inte är lika bekanta med språket (och dessutom skulle de förmodligen arbeta i en miljö de inte är bekanta med) och innebär också att de inte kan använda användbara verktyg som autokomplettering.

– Java kräver mer tid för att skriva Java-kod men tar längre tid att köra. Även om Java är kompilerat kan du fortfarande ange kommandon direkt som om du skrev raderna i Python innan du samlar in dem (även om detta kan göra vissa kommandon ogiltiga). Det finns också många konfigurationer där utvecklare kan ställa in olika delar av koden beroende på om vissa villkor är uppfyllda eller inte, vilket ger mer flexibilitet än att bara acceptera en körningsprocess som Python gör. Till exempel kan vissa variabler och delar av koden ställas in för att bara köras efter ett visst antal iterationer eller om någon variabel ändras med någon mängd.

– Pythons flexibilitet gör det också mer läsbart för människor än Java.

Nackdelar med båda språken

Nackdelar med Python:

En stor nackdel med både Python och Java är att de är minnesintensiva. Även om både Java- och Python-språken har flera implementeringar är C++ fortfarande det mest populära valet för programmering av inbyggda system, vilket innebär att det blir svårare att hitta någon som kan programmera i Python eller Java än att hitta någon som vet hur man programmerar i C++.

Medan en del kod skriven på båda språken kan köras på vilken plattform som helst på grund av deras användning av bytekod eller virtuella maskiner, finns det vissa skillnader mellan hur olika plattformar tolkar instruktionerna. Till exempel, även om Java har ett extra steg att kompilera innan du faktiskt kör en specifik kodrad, säkerställer denna process att ditt program körs strikt som det är tänkt oavsett vilket operativsystem du använder (eftersom varje enskild maskin använder sin egen instruktion uppsättning). Tyvärr är detta inte fallet med Python eftersom det finns olika versioner av språket som tolkar kod på olika sätt (det finns till exempel en version av Python för Windows och en annan för Linux), vilket innebär att koden som skrivs kan fungera olika beroende på på vilket OS den körs igenom.

– Because of how strict Java is about types, there are no issues with the language recognizing who and what something is (for example, you can quickly tell whether or not a variable contains an integer or floating-point number). While this makes storing data easier and much more accurate, it also goes through much more processing to accomplish this kind of feat. On the other hand, Python does allow for variables to hold an object of multiple different types within them, which may make it harder to go back and change something that needs to be updated since you would have no idea as to what’s stored in each piece of data unless the context was provided. Furthermore, even though all objects in Python are handled by reference so they can all use up memory without needing to be allocated, the lack of strict type enforcement will make for a much larger footprint on your computer’s working set memory (where data is stored in RAM).

På grund av hur strikt Java är när det gäller typer finns det inga problem med att språket känner igen vem och vad något är (till exempel kan du snabbt avgöra om en variabel innehåller ett heltal eller flyttal). Även om detta gör lagring av data enklare och mycket mer exakt, går den också igenom mycket mer bearbetning för att åstadkomma denna typ av bedrift. Å andra sidan tillåter Python variabler att hålla ett objekt av flera olika typer inom dem, vilket kan göra det svårare att gå tillbaka och ändra något som behöver uppdateras eftersom du inte skulle ha någon aning om vad som lagras i varje del av data om inte sammanhanget angavs. Dessutom, även om alla objekt i Python hanteras genom referens så att de alla kan använda upp minne utan att behöva tilldelas, kommer avsaknaden av strikt typtillämpning att ge ett mycket större fotavtryck på din dators arbetsuppsättningsminne (där data lagras i BAGGE)

Nackdelar med Java:

– Java är långsammare än C++ på grund av dess användning av en virtuell Java-maskin. På grund av hur många instruktioner det finns för att skapa ett program tar det längre tid att köra det första gången än när man använder C++ (som är kompilerbart direkt till maskinkod).

– Ett annat problem med Java är att det inte har någon ”en sann IDE.” Även om det inte ser ut som en stor sak, kan det orsaka betydande problem om du arbetar i ett team och halva gruppen föredrar en typ av redaktör medan andra vill ha något annat. Till exempel, Eclipse, IntelliJ IDEA, Netbeans, etc., har alla sina fördelar men är inte kompatibla med varandra, vilket innebär att byte från en till en annan kommer att ta tid under mjukvaruutvecklingsprocessen. Detta är den kritiska anledningen till att spelutvecklare som använder Java tenderar att hålla sig till IntelliJ (även om det inte är öppen källkod som Eclipse, vilket gör det svårt att anpassa).

– Sist men absolut inte minst, att skriva allt i sin helhet kan bli väldigt tråkigt när man skriver kod på grund av hur omfattande Java är. På grund av detta kommer många som arbetar på ett projekt med andra att använda genvägar eller förkortningar (detta är vanligtvis inte ett problem om du bara arbetar ensam eftersom det inte kommer att behövas något annat). Till exempel, i Visual Studio kan jag skriva ”snart sem.” och tryck på fliken två gånger efter kolon för att stänga ett if..else-uttalande utan att jag tittar tillbaka på mitt arbete för att se till att det matchar originalet. Men om jag skulle göra detta i Java skulle jag behöva skriva ”if (x > 0) { soon(sem); } annat { sem = null; }”. Lyckligtvis finns det tillgängliga genvägar men de kan vara ganska svåra att memorera, så de flesta håller sig till traditionella kodningsmetoder.

– En annan nackdel som specifikt gäller spelutveckling beror på hur strikt Java är med typer. Eftersom allt måste vara ett objekt i Java måste extra bearbetning ske när man kontrollerar vad något är. Till exempel kan du snabbt avgöra om en variabel innehåller antingen ett heltal eller flyttal i C++ utan att behöva köra igenom hela koden för att ta reda på vad det är. Men i Java skulle detta behöva inträffa när man kontrollerar om något är en int eller flytande på grund av att vissa typer är mer exakta än andra. Detta innebär att data som kunde ha lagrats på stacken istället för högen kommer att allokeras dit istället på grund av hur specifika heltal behandlas istället för dubblar (som bara är korrekta inom sju siffrors precision). Detta möjliggör också sophämtning under körning, vilket kan orsaka problem om du försöker förutsäga hur mycket minne som kommer att vara tillgängligt eftersom objekt ska tas bort kort efter att de inte längre behövs.

För- och nackdelar med varje språk

För- och nackdelar med Python:

– Java har en mycket större community och fler tutorials och videokurser tillgängliga än C++, vilket innebär att det finns en högre chans att hitta hjälp när du har fastnat. Det betyder också att du är mindre benägen att göra kodningsfel eftersom kompilatorn strikt upprätthåller allt (vilket är ytterligare ett plus för någon som lär sig koda). Detsamma kan inte sägas om C++ på grund av hur olika kompilatorer hanterar saker. Detta betyder dock inte att ett språk är ”bättre” än det andra eftersom det beror helt på vad du vill ha ut av ditt projekt. Till exempel, om du arbetar ensam eller inte hanterar några problem, skulle Java vara bättre lämpat för grundläggande applikationer. Å andra sidan kräver arbetet i ett team mer flexibilitet när man hanterar problem som kan uppstå på grund av hur olika kompilatorer hanterar saker och ting.

– En nackdel som Java har är att det är ett objektorienterat språk vilket innebär att allt måste lagras som data på stacken eller högen. Men C++ låter dig behålla specifika värden direkt på stacken för bättre prestanda (vilket hjälper om ditt spel kräver många snabba beräkningar). Naturligtvis kommer detta inte att göra så stor skillnad när du arbetar ensam, men det kan orsaka kraftiga bildhastighetssänkningar om det inte hanteras på rätt sätt för spel med flera spelare. Denna nackdel gäller även för spelutveckling eftersom många framtida titlar utvecklas med nätverk i åtanke.

– En annan nackdel som specifikt gäller spelutveckling beror på hur strikt Java är med typer. Eftersom allt måste vara ett objekt i Java måste ytterligare bearbetning ske när man kontrollerar något (till exempel om en variabel innehåller antingen ett heltal eller flyttal). Detta betyder dock inte att ett språk är ”bättre” än det andra eftersom det beror helt på vad du vill ha ut av ditt projekt. Till exempel, om du arbetar ensam eller inte vill ta itu med några problem, skulle Java vara bättre lämpat för grundläggande applikationer.

– En av de största nackdelarna med C++ jämfört med Java beror på kompatibilitet och minneskrav. Även om Java tillåter dig att komma åt funktioner på lägre nivåer (vilket kan vara till hjälp), gör det det genom att skapa en sandlådemiljö som styr vad du kan göra (till exempel förhindra åtkomst till specifika API:er). Detta ger flera förbättringar som vanligtvis bara skulle vara möjliga genom tredjepartsprogram som JOGL (Java OpenGL-bindningar) men kan ibland orsaka problem om de porteras till flera olika system eftersom hårdvaran kanske inte är kompatibel med Java. C++ är dock helt öppet, vilket ger dig tillgång till vilken del av systemet som helst. Men detta betyder också att det är lättare för någon att förstöra viktiga delar av din ansökan om de inte har tillräckligt med erfarenhet.

– Å andra sidan tillåter detta anpassning på omöjliga sätt i Java på grund av hur allt måste vara ett objekt. Du kan till exempel skapa en anpassad minnesallokator som garanterat returnerar sammanhängande bitar av vilken storlek du vill. Detta är också möjligt med Java men kräver mycket mer arbete eftersom allt måste vara ett objekt, vilket innebär att det tar längre tid för dyra operationer som att skapa en ny hög att slutföra. Det betyder också att du inte kommer att dra nytta av specifika optimeringar gjorda av JVM (som statiskt kompilerar delar av din kod).

– En annan sak som är värd att nämna är hur mycket enklare det är att felsöka program i C++ jämfört med Java på grund av hur det senare ger väldigt lite information om vad som gick fel. Däremot ger den förra detaljerad information om exakt vad som fick din applikation att krascha. En annan fråga som bidrar till denna nackdel härrör från hur nollpekare hanteras på varje språk. I Java ger åtkomst av ogiltig information ett undantag, medan C++ försöker avreferera vilken adress som helst som skickas in. Detta kan leda till flera fel som är svåra att spåra om du inte är van vid hur specifika datastrukturer fungerar.

– En nackdel som Java har är att det är ett tolkat språk vilket innebär att allt måste översättas i farten. Detta ger dock bättre prestanda över C++ eftersom det inte finns något behov av ett extra steg vilket innebär att ditt spel kommer att börja köras snabbare direkt efter kompileringen (men bara om det inte fanns några fel). Naturligtvis kommer detta inte att göra så stor skillnad när du arbetar ensam, men det kan orsaka kraftiga bildhastighetssänkningar om det inte hanteras på lämpligt sätt för spel med flera spelare.

För- och nackdelar med Java:

– En av de största nackdelarna med C++ jämfört med Java beror på kompatibilitet och minneskrav.

– Å andra sidan tillåter detta anpassning på omöjliga sätt i Java på grund av hur allt måste vara ett objekt.

– En annan sak som är värd att nämna är hur mycket enklare det är att felsöka program i C++ jämfört med Java på grund av hur det senare ger väldigt lite information om vad som gick fel. Däremot ger den förra detaljerad information om exakt vad som fick din applikation att krascha.

– En nackdel som Java har är att det är ett tolkat språk vilket innebär att allt måste översättas i farten.

Slutsats: Python vs. Java: Vilket är bäst?

Python och Java är två av de mest populära programmeringsspråken idag. Vilken ska du använda för ditt projekt? Om du är en nybörjarprogrammerare som inte vet hur man kodar ännu, rekommenderar vi att du börjar med Java eftersom det är mer användarvänligt än andra alternativ som C++ eller PHP. Detta är också bra om du vill lära dig om objektorienterad programmering eftersom det kommer att lära dig det från grunden. Men om du redan har erfarenhet av kodning och behöver hjälp med att felsöka ett befintligt program eller skriva några nya rader i en skriptfil, gå sedan vidare och prova Python först – det är enklare på nybörjarsystem samtidigt som det är tillräckligt kraftfullt för projekt på avancerad nivå.

SENASTE ARTIKLARNA

Vi sätter ihop, du skalar upp

Vi samlar ditt offshore-team, administrationen, personalresurserna och förser dig med en dedikerad europeisk kontaktperson så att du kan fokusera på det du gör bäst - växa!

Låt oss hjälpa dig att sätta ihop ditt utvecklingsteam

Låt oss hjälpa dig att skräddarsy ditt team efter dina behov. Har du frågor kring våra processer? Är du redo att utöka ditt team? Fyll i formuläret så kontaktar vår engagerade personal dig inom 24 arbetstimmar.